Ondertekenaars manifest Heel Rotterdam Leest.

Logo_Zadkine.png

Zadkine heeft in 2019 besloten om van lezen een speerpunt te maken in het taalbeleid, want uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het bevorderen van leesmotivatie een van de meest onderschatte maatregelen is voor het stimuleren van de taalontwikkeling. We hebben het project Heel Zadkine Leest genoemd. Lezen voor je plezier is geen vanzelfsprekendheid in het mbo, vrij lezen of het lezen van fictie is geen exameneis en het was dus was geen onderdeel van het curriculum. De meeste studenten lezen weinig en komen niet in aanraking met lezen voor je plezier. Zadkine heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan het ontwikkelen van een leescultuur: bij studenten én bij docenten.

Leesplezier is het kernwoord. We stimuleren het ‘vrij lezen’ in de klas en hebben gezorgd voor boeken die passen bij de interesses van onze studenten (mede dankzij het hulpfonds voor het Rotterdamse Onderwijs en hulp van de bibliotheek en boekhandel Donner). Verder hebben we tweedehands boeken verzameld om in boekenkasten te plaatsen in kantines die voor onze studenten vrij te lenen zijn.

Zadkine werkt intensief samen met Bibliotheek Rotterdam en we hebben de afgelopen jaren al heel wat activiteiten en projecten georganiseerd, bijvoorbeeld de jongerenboekenweek in de 3e week van september. Op dit moment werken we aan het project ‘Boek meer succes met lezen’ waarin we ook de leesmotivatie gaan monitoren. Verder werken we samen met Passionate Bulkboek om lezen in de klas en het zelf schrijven van verhalen te bevorderen.

Logo_TechniekCollegeRotterdam.png

Techniek College Rotterdam. Om veilig met allerhande technische apparatuur om te kunnen gaan en om in goede afstemming met (inter)nationale klanten en leveranciers doelgericht producten te kunnen maken, heeft Techniek College Rotterdam in alle opleidingen vakgerichte lees- en taalontwikkeling in de programma’s opgenomen. 

Wij motiveren onze studenten om meer te gaan lezen, door o.a. deel te nemen aan het project van Bibliotheek Rotterdam: Boek meer succes met lezen. Hierin staat leesplezier centraal. Zo bereiden wij onze studenten voor om succesvol het beroep uit te oefenen en zo een gelukkig mens te worden.

Daarom staan op de verschillende locaties zelf ontworpen boekenkasten met boeken waaruit studenten van alle niveaus vrij kunnen kiezen en ook zelf boeken kunnen delen met anderen.

Erasmus Universiteit Rotterdam. Lezen is een hele snelle manier van reizen. Rotterdam is een stad van reizigers. Het is een havenstad, waar reizigers uit de hele wereld zich hebben gevestigd. Dit zie je ook bij de universiteit: een grote diversiteit aan studenten, zowel uit de regio als uit allerlei delen van de wereld.

Het Rotterdamsch Leeskabinet en de universiteitsbibliotheek hebben het programma Grenzeloos Lezen opgezet. Studenten bevelen boeken aan uit hun achtergrond en de bibliotheek koopt die en stelt ze beschikbaar. Zo is er een collectie Grenzeloos Lezen ontstaan. Door elkaar te lezen, leer je elkaar kennen.

Logo_Albeda.png

Albeda. Aandacht voor lezen en leesplezier wordt steeds belangrijker binnen Albeda. Veel studenten doen enthousiast mee met de verhalenwedstrijd ‘Er was eens’, we werken samen met een cultuurcoach van Passionate Bulkboek, op onze Albeda-locaties staan weggeefboekenkasten, we experimenteren met het verbinden van burgerschap en leesbevordering en er zijn taalbuddy’s en leeshulpen. Het bevorderen van lezen is dan ook een belangrijke pijler in ons strategische project Laaggeletterdheid. Regelmatig en met plezier lezen, helpt om de achtergrondkennis en de woordenschat te vergroten. Dat komt de leerresultaten en gelijke kansen van en voor onze studenten ten goede. In navolging van ‘Heel Rotterdam Leest’ gaan wij voor ‘Heel Albeda Leest’!

Thomas More Hogeschool. Lezers worden niet geboren, maar gemaakt. Dat is ons uit het hart gegrepen.

De leraren die wij opleiden maken zich sterk voor goed leesonderwijs en leesplezier. Voor hen is het telkens weer bijzonder om kinderen in te wijden in de wereld van geschreven taal. Te zien hoe kinderen gegrepen worden, door letters, woorden, zinnen en verhalen en hoe daarmee nieuwe informatie en andere werelden worden ontsloten. Leraren die zelf genieten van taal en lezen, kunnen kinderen meenemen in dat proces.

Samen met opleiders uit de opleidingsscholen en van de pabo willen we dan ook een ‘rijke leesomgeving’ bieden voor onze studenten, leraren van de toekomst, voor de kinderen van Rotterdam. Thomas More Hogeschool ondersteunt daarom van harte het Rotterdamse leesoffensief!

Logo_KinderServiceHotel.png

Kinder Service Hotels (KSH) stimuleert de geletterdheid vanaf de babytijd als 21ste –-eeuwse vaardheid. Op deze manier geven wij de kinderen alle kansen op het pad naar maatschappelijke functionele geletterdheid.

De komende periode gaan wij aan de slag met een workshop theaterlezen op alle Kidsclub (BSO) locaties. In de Kerstvakantie gaan de kinderen op bezoek bij een theater en presenteren de eigen voorstelling op vestiging. Theaterlezen zorgt voor betrokkenheid en plezier bij kinderen en stimuleert vloeiend lezen. Daarnaast ontvangen alle Kidsclub (BSO) locaties een inspirerende workshop “Liefde voor Letters” en zorgen wij dat 75% van onze locatie een zwerfboekenstation heeft.

Op onze kinderdagverblijf locaties wordt dagelijks voorgelezen, dat hoort bij het VE programma Ben ik in Beeld waarmee wij werken. Ieder thema staat er een prentenboek centraal en worden de kinderen aan de hand van een voorleescyclus dagelijks nieuwsgierig gemaakt naar het verhaal.

Logo_Peutercollege.png

Het Peutercollege. Door kinderen enthousiast te maken zodat ze vragen voorgelezen te worden door zowel de PMer als de ouders.

Kinderboeken worden op een filmpje voor gelezen door de PMer van het kind. Kind(eren) kijken via een filmpje mee in het boek terwijl het de stem van de eigen PMer hoort. Thuis kan iedereen meegenieten. Ouders mogen de verteltas lenen om thuis aan de slag te gaan met al het leuks uit de tas.

Op de groep wordt uit het boekje zo veel mogelijk met echt materiaal gevisualiseerd. Kinderen krijgen smink op het gezicht, handje of een sticker zodat ze het verhaal kunnen na vertellen wanneer er bv gevraagd wordt: ik zie een gele eend op je hand, waarom? Dan kunnen zij vertellen dat het eendje komt uit het verhaal “Moppereend”.

Logo_LaurensLyceum.png

Laurens Lyceum. Knuffelcontact, lockdownpuppy’s, kladderadatsj. Deze woorden komen terug in de Laurens Woord van het Jaar-verkiezing. Dit is één van de manieren waarop wij op het Laurens Lyceum de taal onder de aandacht brengen. 

Naast deze verkiezing hebben we een Laurens Kleinkunst- week waarin het creatieve van taal centraal staat en is  er aandacht voor het lezen van kranten in de Laurens NU - week. Kranten(artikelen) en actualiteit komen ook aan bod in het leesuur dat alle leerlingen op hun rooster hebben. In februari organiseren we de Laurens Leest - maand. Dit doen we door promotie van verschillende boeken, bijvoorbeeld: Harry Potter, de biografie van Messi, Hungergames of De ontdekking van de hemel. In het Instagramaccount kunnen leerlingen door middel van challenges boeken verdienen. De naam van het account geeft ook aan wat we als school voor ogen hebben: @Laurens Leest!

Logo_kiddoozz.png

Kiddoozz stimuleert de algehele ontwikkeling van de kinderen, zodat ze goed worden voorbereid op de eigen plek in de hedendaagse maatschappij. Op de kinderdagverblijven en de peuteropvang voeren wij een voorschools-vroegschools educatieprogramma (vve) Uk en Puk uit. Op een speelse wijze worden de kinderen door middel van de inrichting, het spelmateriaal en het activiteitenaanbod gericht uitgedaagd tot taalontwikkeling, ontluikende rekenvaardigheden, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling. De activiteiten zijn passend voor de ontwikkelingsfase waarin het kind zit. Hiermee worden de kinderen zo goed mogelijk voorbereid op de overgang naar de basisschool op 4-jarige leeftijd.  Bij de buitenschoolse opvang werken wij met een thema jaarplanning met tal van activiteiten die wekelijks aan de kinderen aangeboden worden. Onze BSO biedt de kinderen een plek waar zij zich veilig voelen en met plezier naartoe komen.

Daarnaast geeft Kiddoozz alle ouders jaarlijks een leesboek cadeau. In 2021 was dat voor 0-4 jarige het boek “Max en de Maximonsters” en voor de 4+ kinderen “De brief voor de koning”. Dit geschenk zullen wij ook in 2022 voortzetten.

Wartburg College. Het belang van lezen kan moeilijk overschat worden. Docenten moeten hierin voorbeeldig zijn door veel te lezen, door bijvoorbeeld lid te zijn van een schoolintern georganiseerde leeskring. Op het Wartburg College is iedere docent lid van zo’n kring. Iedere locatie kent ook een leescoach. Dat geeft uitstraling naar de leerlingen. Lezen verrijkt de geest, geeft mogelijkheid om in rust na te denken over het gebodene in het boek, geeft mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in de wereld om je heen. En maakt je even los van de digitale hectiek.
Kortom, het ‘slijpt’ de geest. Daarom moet lezen prominent op de agenda van iedere school staan en moet de bibliotheek (annex mediatheek) het kloppend hart van de school zijn….

Logo_ScholengroepHolland.png

Scholengroep Holland leest mee. Eerlijke kansen voor ieder kind! Dat is het motto van Scholengroep Holland. Dit valt of staat met de mogelijkheid om deel te nemen aan de maatschappij. Functioneel lezen en schrijven is een belangrijke voorwaarde. Vandaar dat Scholengroep Holland investeert in goed leesonderwijs, met veel aandacht voor leesplezier.

Leesplezier bevorderen wij door de samenwerking te zoeken met de bibliotheken (‘op school’), minilesjes over literatuur, aansluiten van goede kinderliteratuur bij wereldoriëntatiethema’s, gebruik te maken van de rijke mogelijkheden van luisterboeken en digitale boeken en door veel voor te lezen. En door als leerkracht voor te leven hoe leuk lezen is!

Logo_MontessoriSchoolKralingen.png

Montessorischool kralingen. Op de montessorischool kralingen vinden wij leesplezier erg belangrijk. Het maakt niet uit wat je leest, als je maar iets leest wat je interesse heeft.

Zo hebben alle kinderen van de MSK voor de zomervakantie zelf een leesboek mogen uitkiezen. 

Dit schooljaar hebben wij hebben de gehele schoolbibliotheek gesaneerd en deze wordt op een feestelijke manier tijdens de kinderboekenweek geopend. Door onder andere de aanschaf van nieuwe boeken en het aantrekkelijker maken van de bibliotheek hopen wij het leesonderwijs een impuls te geven!

Logo_JOZ.png

Stichting JOZ. In de digitale leefwereld waarin jongeren steeds minder lezen, is het juist van belang andere manier te blijven vinden om jongeren te stimuleren hun taalvaardigheden ontwikkelen. Interventies als “The only way up” of “het eiland van… “ zijn voor het jongerenwerk interventies om jeugd van nu op een creatieve manier te prikkelen voor taal.

Logo_SMWR.png

Stichting SMWR. Bij kinderen is spraaktaalontwikkeling van groot belang de (voor) schoolmaatschappelijk werker is dé schakel naar extra begeleiding voor kinderen en hun ouders naar bijvoorbeeld de voorlees expres.  

Logo_SamenwerkendeVrijeScholen.png

Samenwerkende Vrijescholen Zuid-Holland. De drie vrije-scholen voor PO - De Vredehofschool, vrijschool Rotterdam-West en de Rudolf Steinerschool Prinsenland ondersteunen het project en hebben het vergroten van leesvaardigheid bij kinderen als één van de speerpunten in hun jaarprogramma opgenomen. Vandaar dat wij dit manifest graag mee ondertekenen.

Logo_CVO.png

Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs te Rotterdam e.o. Goed kunnen lezen is een sleutel om je te kunnen redden in deze samenleving. Lezen biedt tegelijk zoveel meer. Een strip, een kort verhaal, een roman, een gedicht opent de deur naar nieuwe werelden. Lezen helpt leven. De scholen van CVO zetten in op het bevorderen van leesplezier: extra leesonderwijs om de basisvaardigheden op peil te houden en kansengelijkheid te vergroten; in kleine groepen begrijpend lezen bevorderen, leerlingen laten schrijven en elkaar verhalen laten vertellen over hun leven en achtergrond. Zo bevorderen we naast lezen ook ontmoeting vanuit de gedachte dat dit bijdraagt aan verbinding en samenhang.

Logo_ErasmiaansGymnasium.png

Erasmiaans Gymnasium. Op het Erasmiaans Gymnasium hebben wij aan het einde van het schooljaar bij de rapportuitreiking aan alle 1134 leerlingen een door hen zelf uitgekozen leesboek cadeau gedaan om dat in hun vakantie te gaan lezen. Verder hebben we een leesclub opgericht waar leerlingen zich voor op kunnen geven. Er worden ruilboekenkasten voor de school gemaakt, waarin de leerlingen hun gelezen boek kunnen neerzetten met daarin een tip voor de volgende lezer. Wij vinden het lezen en het leesplezier zeer belangrijk.

Logo_edumare.png

Onderwijsgroep EduMare. We willen leesplezier bevorderen door een goede samenwerking met de bibliotheek, zodat we het aanbod van aantrekkelijk leesmateriaal kunnen uitbreiden. Daarnaast willen we door kennisvergroting bij leerkrachten en collega's van de voorschool de kwaliteit van het leesonderwijs en de -instructie een impuls geven. 

Logo_Lentiz-GroenvanPrinstererlyceum.png

Groen van Prinstererlyceum. Onze school heeft een leescafé waar leerlingen in alle rust lekker kunnen lezen. Dat kunnen ze op verschillende momenten in de week doen. Daarnaast wordt er in het vak Nederlands veel (klassikaal) gelezen. Leerlingen in de onderbouw hebben sowieso altijd een boek bij zich om in vrije momenten te lezen. In 3 en 4 mavo lezen de leerlingen dit jaar gezamenlijk een boek waarna de schrijver wordt uitgenodigd om hierover met de leerlingen in gesprek te gaan. Daarnaast besteden we dit jaar veel aandacht aan begrijpend lezen middels Diataal en DiaplusTekstenlab.

 

Hogeschool Rotterdam. Ook Hogeschool Rotterdam leest! Met Heel HR Leest sluit de hogeschool zich aan bij het Rotterdamse initiatief van Heel Rotterdam Leest. De ambitie van Hogeschool Rotterdam is het leesplezier van studenten te verhogen. Samen met docenten én studenten initieert, organiseert en faciliteert Heel HR Leest duurzame activiteiten om het lezen te bevorderen. Zo organiseren we een maand van het lezen, kunnen docenten experimenteren met lezen in de klas en komen er op verschillende locaties boekenruilkasten. Hogeschool Rotterdam draagt ook bij aan de organisatie van Heel Rotterdam Leest. 

Doelstellingen Heel HR Leest: Studenten van Hogeschool Rotterdam lezen (meer) en hebben (verhoogd) leesplezier 

Middel: initiëren en organiseren van verschillende duurzame, leesbevorderende activiteiten.  

Docenten dragen het belang van leesplezier uit bij de persoonsvorming van studenten van Hogeschool Rotterdam en dragen hier actief en duurzaam aan bij  

Middel: stimuleren en ondersteunen van docenten in het mede-ontwikkelen en uitvoeren van duurzame, leesbevorderende activiteiten voor en met studenten. 

Kenniscentrum Talentonwikkeling inventariseert de leesinitiatieven op Hogeschool Rotterdam en onderzoekt bij enkele activiteiten die daaruit voortkomen in hoeverre de bovenstaande doelstellingen worden behaald.

Logo_HMC.png

Hout- en Meubilerings College. Als HMC vinden we het van belang om onze studenten vakmanschap bij te brengen door het geven van praktijklessen en het organiseren van stages, oftewel: de optimale voorbereiding op de beroepspraktijk. Daarnaast vinden we het ook heel belangrijk dat onze studenten vaardig zijn in rekenen en taal en dat ze vooral ook ontdekken hoe plezierig het is om te lezen. Het is daarom fantastisch dat HMC-docenten een grote boekenkast hebben ingericht in onze kantine. Iedereen kan hier boeken plaatsen of meenemen. Op deze manier kan elke student altijd over een boek beschikken en ontdekken wat leesplezier is.

Logo_HogeschoolInHolland.png

Hogeschool Inholland onderschrijft het belang van lezen in een tijd waarin beeld en geluid het voortouw hebben genomen. We maken lezen bereikbaar door met gerichte acties studenten te prikkelen een boek ter hand te nemen en in school te lezen op plekken die we speciaal hiervoor zullen inrichten. 

Voorbeelden van acties zijn een podcast, waarin student Mees uitlegt wat lezen voor hem betekent, we introduceren wisselboekenkasten in de school en we besteden aandacht aan lezen op social media.

Codarts Roterdam. Binnen Codarts worden vele talen gesproken omdat onze studenten en docenten uit de hele wereld afkomstig zijn. Goed kunnen lezen strekt zich binnen onze opleidingen dan ook uit over meerdere dimensies. Behalve in gesproken en geschreven talen maken onze studenten zich onderling verstaanbaar door middel van de kunstdiscipline(s) waarin ze uitblinken. Ze communiceren met elkaar in leer-en creatieprocessen, met hun publiek en in de beroepspraktijk, zoals de creatieve industrie, in zorg en onderwijs. Het maken en delen van kunst vereist dan ook een letterlijk en figuurlijk kunnen lezen, in concepten kunnen denken, zich kunnen verplaatsen en verstaanbaar maken in uiteenlopende contexten en deze kunnen verrijken. Kortom; de kunst van taal(beheersing) is ook een voorwaarde voor het begrijpen en maken van kunst.

Grafisch Lyceum Rotterdam. Wij hebben sinds 2 jaar een boekenclub op het Grafisch Lyceum Rotterdam die door 2 enthousiaste docenten begeleid wordt. Gezamenlijk lezen de studenten een boek en bespreken dat met elkaar. Gelukkig kunnen we na de coronatijd dat weer fysiek op school doen. Daarnaast kijken we of we dit jaar een leesoffensief kunnen doen. Meerdere boekenkasten in het gebouw, met regelmaat een schrijver uitnodigen als spreker. We zijn nog niet uitgedacht.

Grafisch Lyceum Rotterdam. Wij hebben sinds 2 jaar een boekenclub op het Grafisch Lyceum Rotterdam die door 2 enthousiaste docenten begeleid wordt. Gezamenlijk lezen de studenten een boek en bespreken dat met elkaar. Gelukkig kunnen we na de coronatijd dat weer fysiek op school doen. Daarnaast kijken we of we dit jaar een leesoffensief kunnen doen. Meerdere boekenkasten in het gebouw, met regelmaat een schrijver uitnodigen als spreker. We zijn nog niet uitgedacht.

Bibliotheek Rotterdam helpt Rotterdammers om bewust, kritisch en actief deel te nemen aan de samenleving. Dit doet de bibliotheek door toegang te geven tot betrouwbare kennis en informatie en door activiteiten te organiseren op het gebied van taal, cultuur en maatschappij. We bieden dit zowel fysiek als digitaal aan, op een laagdrempelige wijze en bij voorkeur in de nabije omgeving van Rotterdammers in onze 21 bibliotheeklocaties en op 173 basisschool-locaties. Ons motto? Leesplezier begint op schoot en leren kan een leven lang.

Samen met partners werkt Bibliotheek Rotterdam  aan een rijke leesomgeving in school, bibliotheek en thuis en ondersteunt ouders, leerkrachten en professionals (in het bereiken) hiervan.

De bibliotheek is voor iedereen een warme ontmoetingsplek, waar mensen graag vertoeven, plezier beleven, toegang hebben tot een tijdloze collectie en vaardigheden aangereikt krijgen om mee te kunnen doen. Vàn, voor en met iedere Rotterdammer.

Logo_kind-en-onderwijs.png

Kind en Onderwijs Rotterdam. Op de scholen van Kind en Onderwijs Rotterdam is leesplezier een belangrijke pijler. Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen plezier hebben in lezen. Samen lezen in de klas draagt bij aan dit plezier. Elk dag besteden we op de scholen aandacht aan kinderenboeken, boeken uitkiezen om te lezen en aan (beter) leren lezen. Alle kinderen van de stichting kregen voor de zomer een leesboek om te houden of om door te geven. Scholen van Kind en Onderwijs Rotterdam doen mee aan een project waar kinderen zelf verhalen leren schrijven. Allemaal manieren om het plezier in lezen te vergroten!

Logo_Donner.png

Donner is altijd bezig het leesplezier in de stad te bevorderen, maar speciaal voor Heel Rotterdam Leest kunnen wij het volgende bijdragen: Donner kan met de aanwezige kennis en kunde de verschillende partners ondersteunen in het vinden van de juiste boeken voor de doelgroep.

Daarnaast kunnen we de winkel zelf gebruiken om kinderen en jongeren, maar ook ouderen, bij Donner kennis te laten maken met boeken en schrijvers. De winkel en ons theater zijn daar zeer geschikt voor. Samen met andere partners van Heel Rotterdam Leest kunnen we activiteiten voor deze groep ontwikkelen.

Logo_passionate-bulkboek.png

Passionate Bulkboek. Samen lezers maken!
Door ondertekening van het manifest onderschrijft Passionate Bulkboek niet alleen het belang van het lezen door jongeren, zoals zij dat al 25 jaar in het vo (en steeds vaker in het po, mbo en hbo) in heel Nederland doet, maar vraagt zij juist ook aandacht van de scholen in haar thuisstad voor haar expertise en portfolio voor een doorlopende leeslijn, waardoor we ook in Rotterdam samen lezen kunnen maken.

Stichting CED-Groep werkt aan de beste kansen voor ieder kind. Goed leesonderwijs hoort daarbij. Duizenden Nederlandse leerlingen verwerken wekelijks teksten over actuele gebeurtenissen, gemaakt door (de redactie van) Nieuwsbegrip. Dit jaar zijn we gestart met ‘Duik in een boek!’ om leerlingen plezier te laten krijgen en houden in lezen. Zo kunnen basisschoolleerlingen echte lezers worden! De scholen van Rotterdams Goud krijgen in het nieuwe curriculum extra leesimpulsen, die extra zullen bijdragen aan gelijke school- en loopbaankansen voor ieder kind. Samen met Erasmus doen we wetenschappelijk onderzoek naar geschikte aanpakken om alle leerlingen actief bij vrij lezen te betrekken.

Logo_Emmauscollege.png

Emmauscollege Rotterdam. Met ‘heel Emmaus leest’ sluit het Emmauscollege graag aan bij het Rotterdams leesoffensief. Door schrijvers uit te nodigen op school, een boekenclub te starten, leestijd vrij te maken en een fijne leesplek in de school te organiseren, willen we onze leerlingen aan het lezen krijgen en houden. Een doorlopende leeslijn, een goed uitgeruste mediatheek en een samenwerking met de bibliotheek vinden we daarbij heel belangrijk. We zijn ervan overtuigd dat plezier in lezen bijdraagt aan de taalvaardigheid en algemene ontwikkeling van onze leerlingen.

Logo_RudolfSteinerCollege.png

Rudolf Steiner College. Taalontwikkeling is van groot belang omdat via de taal de wereld wordt geopend. Taal is het hoogste goed dat wij kunnen gebruiken om onszelf te uiten en uit te drukken. In onze lessen besteden we veel aandacht aan literatuur. De pas ingerichte mediatheek staat inmiddels vol met prachtige boeken waar leerlingen gestimuleerd worden om (voor hun lijst) te lezen. De komende tijd wordt dit verder uitgebreid.

Logo_Kinderdam.png

KindeRdam. Veel (voor)lezen is leuk en het vergroot het plezier in het lezen. Onderzoek laat zien dat vroeg beginnen met (voor)lezen helpt bij het vergroten van de woordenschat en taalbegrip van kinderen. Bij KindeRdam ondersteunen we (voor)lezen door op elke groep een gezellige en uitdagende leeshoek te hebben, met boeken die door kinderen zelf te pakken zijn. Boeken zijn een vast onderdeel van de thema’s die we kinderen bieden. We laten kinderen verhalen beleven door interactief voor te lezen. Voor de oudere kinderen is in de chillhoek een ruim aanbod aan boeken, maar ook tijdschriften en strips. We stimuleren ouders om thuis met hun kind te lezen onder andere door verteltassen mee te geven.

Logo_Yulius.png

Yulius Onderwijs. Wij, Yulius Onderwijs, besteden veel aandacht aan het vergroten en behouden van leesplezier bij onze leerlingen. Zo werken wij bijvoorbeeld in de groepen 4 tot en met 8 van onze Rotterdamse school Lombardia met de methode Atlantis. In deze methode staat leesbeleving centraal. Daarnaast werken wij samen met ‘De bibliotheek op school’, waarbij er vier keer per jaar een nieuwe collectie boeken geleverd wordt. Om voor onze leerlingen een nog rijkere leesomgeving te kunnen creëren, is het onze droom om eigen schoolbibliotheken op te zetten. Naast kasten vol met boeken, zijn er in deze schoolbibliotheek ook verschillende knusse hoekjes, waarin de kinderen zich heerlijk terug kunnen trekken om te genieten van een mooi verhaal!

Logo_PCBO.png

PCBO. Aan het bevorderen van leesplezier geven 32 PCBO-scholen op eigen wijze invulling. Scholen worden gestimuleerd samen te werken met externe partners zoals de bibliotheek en leggen verbindingen. Door middel van ons sociale intranet wordt kennis uit onderzoek over en de praktijk van het bevorderen van leesplezier gedeeld. Ook maken onze scholen werk van het ondersteunen van ouders voor wie het stimuleren van leesplezier in de thuissituatie niet vanzelfsprekend is. 

Logo_GemeenteRotterdam.png
Logo_RotterdamsePeuterschool.png
Logo_STCgroup.png

STC group. Bij het STC bevorderen we het leesplezier door lezen direct te verbinden met de beroepen waar we voor opleiden. De haven, de industrie en de maritieme sector hebben hun eigen jargon, maar ook veel literatuur die bruikbaar is in het onderwijs. Zeker bij het vak Nederlands zijn de beroepen waar we voor opleiden in het vak geïntegreerd. Zo snijdt het mes aan meerdere kanten. Daarnaast creëren we in onze gebouwen leeshoekjes en mooie plekken waar het leuk is om te lezen.

Logo_yuverta.png
Logo_Fokor.png
Logo_LMC.png
Logo_Boor.png