Opinie: beter onderwijs begint aan de pabo

In het hedendaagse Nederlandse onderwijslandschap groeit de dringende behoefte aan verandering. Een recent artikel van EenVandaag legt de nadruk op een zorgwekkende realiteit: studenten aan de pabo komen vaak binnen met een achterstand op het gebied van taal en rekenen. Deze bevindingen, die de dalende trend in onderwijskwaliteit weerspiegelen, vragen om doortastende actie. De lerarenopleidingen, zoals de pabo, spelen hierbij een centrale rol.

Koen Steeman, teamleider en lerarenopleider aan de pabo van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN), onderstreept het belang van het opleiden van hooggekwalificeerde docenten die kinderen de benodigde vaardigheden kunnen bijbrengen.

Recente onderzoeken tonen aan dat het lees- en rekenniveau van Nederlandse jongeren gestaag daalt, een alarmerende ontwikkeling die niet genegeerd kan worden. Hoogleraar leren en leerprocessen aan de Radboud Universiteit, Anna Bosman, benadrukt de afgenomen focus binnen het onderwijs. Ondanks dat het onderwijs in eerste instantie bedoeld is om kinderen te onderwijzen in essentiële vaardigheden zoals lezen, spellen en rekenen, wordt de aandacht steeds meer afgeleid door bijkomende onderwerpen zoals gezondheid en financiële educatie.

Om deze neerwaartse spiraal te doorbreken, pleit Steeman voor een herziening van het curriculum op de pabo. In samenwerking met onderwijsprofessionals en studenten wordt er gewerkt aan een nieuw lesprogramma dat beter aansluit op de behoeften van het werkveld. Dit nieuwe curriculum legt de nadruk op het ontwikkelen van de eigen vaardigheden van studenten en het verbeteren van de lesmethoden voor vakken zoals rekenen en taal.

Het streven is helder: de basis op orde brengen. Door een duidelijke focus op pedagogiek, didactiek, taal en rekenen kunnen studenten de benodigde vakkennis verwerven om vervolgens de verdieping in te gaan. Deze aanpak heeft al vruchten afgeworpen, met een stijging in het aantal aanmeldingen voor de pabo bij de HAN, ondanks de zorgen over toekomstige werkdruk.

De weg naar kwalitatief onderwijs begint op de pabo. Door het herdefiniëren van het curriculum en het opleiden van hoogwaardige docenten, kunnen we een solide basis leggen voor de toekomstige generaties.

Vorige
Vorige

Tegenstrijdige signalen: leesvaardigheid daalt, boekenconsumptie stijgt

Volgende
Volgende

Actieplan Taal Den Haag heeft lessen voor Rotterdam